Rapporten från helvetet

Igår publicerades en artikel i aftonbladet om Hammarstrand, dvs där jag kommer ifrån och där nästan all mn släkt bor. Efter jag läst artikeln kunde jag inte mer än hålla med.  bla annat så står det så här:

"– Vi måste få fler vuxna och barn att bo här. Tänk om alla Ragundabor värvade en person att flytta hit. Vi har bättre dagis än de har i Danderyd. Och här tittar folk varandra i ögonen och menar det när de frågar: Hur mår du?"

Och det kan jag väl hålla med om för att dom har väldigt bra dagis och man kommer aldrig få det likadant i stan. I Hammarstrand känner man alla och barnen kan följa med varandra hem eller samåka tillsammans på träningar eller andra fritidsaktiviteter. Barnen får mer än gärna sova över hos varandra. Och inget av de skulle jag låta Lovisa göra i stan, för man känner inte föräldrarna till barnen på dagis, man vet hur dom ser ut men man har ingen aning om vad dom heter eller var dom bor. Gemenskap mellan föräldrarna finns inte. Men varför vill man då inte flytta till Hammarstrand? Jo, för det finns ingen framtid. Jag skulle aldrig flytta dit eftersom chansen att jag skulle få ett fast jobb är inte så stor. Min mamma sa då att man kan ju öppna eget istället, men då kom en ny fråga, om alla som flyttade till Hammarstrand skulle starta eget, hur bra skulle de då gå för dom företagen?

En annan anledning att vi inte vill bo i Hammarstrand är för att det verkligen är stendött på kvällarna. Det är inga ungdomar ute, byn är helt död. Kanske möter man någon bil som varit på Time och handlat något, men annars så är det tyvärr dött. Även om det så är en lördagkväll.

Men det är tråkigt att se. När man var liten var det fart och fläkt, dag som natt. Minns när man gick i 6:an, Wildhuset (Ungdomsgården) var full med ungdomar, gatorna på centralgatan var full med ungdomar vinter som sommar. Men man såg ju bara på den tiden, för när jag började i 7:an minskade personerna på Wildhuset och även på "Hammarn". I 9:an fanns ingen ungdomsgård ens.

Enligt mig så är allt som står i artikeln sant. Kanske kan de få kommunen att vakna och inse problemet. Så kanske istället för att slösa alla pengar på att erbjuda personalen provrörsbefruktning eller adoption så kanske man ska satsa på att skapa en by som kan erbjuda människor en trygg framtid, kan man erbjuda det så kanske chansen finns att det flyttar fler dit, även unga & fler barnfamiljer.

Klicka här för att läsa artikeln.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0