säkerheten i bilen

jag har insett nu på slutet att det är inte alla som har koll på att babyskydd & bilbarnstolar faktiskt har bäst-före datum. jag hade inte alls koll på de innan jag började på barnens hus. men det har jag ju nu och är faktiskt glad över det. t.ex. så ska man ju inte köpa begangnade bilstolar om man inte kan vara 100 % säker på vad den varit med om, eftersom den kan lika bra har varit med i en kollision. sen så har ju dom bäst före datum. på babyskydden är det 4-5 år & på vanliga bilstolar tror jag det är 8-10 år.

Barn ska också åka bakåtvänt så länge som möjligt. Tidigast vid 4 års ålder bör man vända till framåtvänt åkande. Det beror på att nacken och musklerna runt den ännu inte är så stabila att de orkar hålla emot vid en eventuell kollision eller häftig inbromsning.

Mer om det kan ni läsa här .

Nu ska jag sova!
Natti


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0