Hälsocentralen = Skämt

Igår tog jag mig faktiskt i kragen och ringde HC om mitt födelsemärke som jag haft problem med ett tag, dvs att de blivit typ röd/brunt & kliar. Vet ni vad jag fick för svar? "Det är ju ganska dumt att ta bort det nu när du ska börja sola, det är bättre du väntar till hösten då du solat klart." Öööh? Trodde läkare skulle predrika över att man inte ska sola, för alla risker. Istället tyckte hon att tv & media skrämde upp folk så här på våren!

Så här står det på Vårdguiden:

"Sök vård

Vänd dig till din vårdcentral om ett födelsemärke:

  • får ett spontant uppkommet sår
  • växer eller ändrar färg och/eller form
  • kliar."

Men enligt läkaren jag talade med, så är det helt normalt att det kliar, absolut inget fel med det. Kände mig lite bortkommen?


(Lånad bild från arbetarbladet.se)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0