Bär blått för de barn som tvingas göra det varje dag.

På Facebook pågår nu ett evenemang som heter "Bär blått för de barn som gör det varje dag". På torsdag är det som man ska bära blått för att skänka ett tanke till dom som bär det varje dag. Det är många som gått med, men fler kan vi bli. Så här beskrivs evenemanget:

"Det finns barn som är rädda för morgondagen. Barn som vaknar med blåmärken på kroppen och som ägnar otaliga stunder framför spegeln för att försäkra sig om att kläderna döljer det mamma och pappa har gjort. Dessa barn kan le, precis som alla andra. Det kanske är den tysta flickan längst bak i klassrummet? Den alltid så glada pojken som kommer till skolan först på morgonen och pratar så gott om sina föräldrar? De finns mitt bland oss och det är dags att se dem.

Många barn lever ett liv som myndigheter eller vuxna inte vågar se. Jag tycker det är dags att öppna ögonen och se alla dessa barn som behöver bli sedda. Jag vågar se. Vågar du?

Med den här dagen vill jag uppmärksamma de som tvingas bära blått varje dag. Ta på er något blått, stort eller smått, och skänk en tanke åt dem som bär det varje dag!"



Jag tycker att det är tragiskt att sånt här faktiskt händer. Det är hemskt och oacceptabelt. Men någonting som jag tycker är ännu värre är när den andra föräldern vill agera, och myndigheter inte vill öppna ögonen för detta utan istället anklagar den föräldern för pajkastning. Det tycker jag är tragiskt. Varför går inte myndigheterna till botten med varje fall som kommer in? Utreder ordentligt och faktiskt lyssnar på alla parter, även barnet. För det här måste bli bättre, vi kan inte acceptera att det här händer. Det är barn det handlar om, oskyldiga, rädda och trasiga barn.

Ibland kanske det förekommer att man som förälder i vårdnadstvister smutskastar varandra och anklagar varandra för saker och ting. Men om man misstänker att så är fallet, utred det till botten istället för att anta att det är smutkastning mellan föräldrarna som pågår. Man kanske måste öppna ögonen och titta på barnet, och utreda om barnet utsätts för någonting och hur barnet faktiskt mår.

Alla barn förtjänar världens bästa föräldrar och hem där dom känner sig trygga. Alla barn förtjänar en bra uppväxt.

Jag vågar se, vågar ni?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0